Νέο Λύκειο. Ίδια πρόκληση. Πώς να αποφασίσω;

*της Βάσιας Γιαννακοπούλου

 symv ekp

"Μάθε να λαμβάνεις σωστή πληροφόρηση", "Πριν αποφασίσεις, μάθε να εξετάζεις όλες τις εναλλακτικές εκπαιδευτικές επιλογές": παραινέσεις ενός Συμβούλου Εκπαίδευσης που αντιμάχεται το "badchoices, makegoodstories" που αναπαράγουν μαθητές σε όλα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

 Από την Α' Λυκείου μέχρι το Μηχανογραφικό Δελτίο στη Γ΄ Λυκείου ο μαθητής καλείται να αποφασίσει. Οι δεξιότητες που σχετίζονται με τη λήψη αποφάσεων είναι οι πιο σημαντικές που αναπτύσσει το άτομο στην ακαδημαϊκή και επαγγελματική του καριέρα.

Στους περισσότερους μαθητές, ωστόσο, ανά την Ελλάδα, οι αποφάσεις για την επιλογή κατεύθυνσης, επιστημονικού πεδίου ή προπτυχιακού προγράμματος φαίνονται περίπου "αναγκαστικές" και αυτονόητες. Συνήθως, αποφασίζουν εξετάζοντας μόνο εξωτερικούς παράγοντες (ακαδημαϊκός χάρτης, προοπτικές απασχόλησης) αγνοώντας κύριους εσωτερικούς, όπως προσωπικές επιθυμίες, κλίσεις και δεξιότητες. Κυρίαρχο ρόλο στις Εκπαιδευτικές Αποφάσεις διαδραματίζει και η οικογενειακή υποδομή, αφού στην Ελλάδα οι γονείς τείνουν να συμμετέχουν με καθοριστικό τρόπο στην οργάνωση της ζωής των μαθητών.

 Η μεταβλητότητα του Ακαδημαϊκού Ελληνικού Περιβάλλοντος και ο βομβαρδισμός πληροφοριών από το διαδίκτυο και το οικογενειακό/κοινωνικό περιβάλλον, σε συνδυασμό με την έλλειψη στοιχειώδους εκμάθησης του μαθητή να συγκεντρώνει και να αξιολογεί πληροφορίες, να εξετάζει εκπαιδευτικές εναλλακτικές και να λαμβάνει ορθά αποφάσεις, καθιστούν απαραίτητη τη Συμβουλευτική Εκπαίδευσης.

 Η Συμβουλευτική Εκπαίδευσης αποτελεί μια κεντρική και καθοριστική δραστηριότητα όλων των Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων. Σε αντίθεση με αυτό που πιστεύεται, η Σύγχρονη Συμβουλευτική Εκπαίδευσης είναι η ανάπτυξη ουσιαστικής σχέσης μεταξύ μαθητή ή φοιτητή και του Συμβούλου Εκπαίδευσης, και όχι η στείρα παροχή πληροφοριών. Όταν διεξάγεις μία συνάντηση Συμβουλευτικής Εκπαίδευσης, διδάσκεις! Και έχεις πολύ συγκεκριμένη ύλη: να μάθεις το μαθητή να εντοπίζει τους εκπαιδευτικούς του στόχους, να γνωρίζει τον εαυτό του και να βρίσκει τους τρόπους να πετυχαίνει, να προοδεύει και να διακρίνεται. Απώτερος στόχος της εφαρμογής είναι να βοηθήσει το μαθητή να επιλέξει τις σπουδές που ανταποκρίνονται στα όνειρά του, να τις οργανώσει στρατηγικά, να βελτιώσει τις εκπαιδευτικές του συνήθειες και να του παρέχει ισχυρά κίνητρα σε όλο τον Μαραθώνιο του Λυκείου.

 Ο ρόλος του Συμβούλου Εκπαίδευσης σε μία σύγχρονη εφαρμογή τέτοιου τύπου αρχίζει από τη δέσμευσή του να αφοσιωθεί στην Εκπαιδευτική Διαδικασία. Πιο συγκεκριμένα, να είναι διαθέσιμος σε καθημερινή βάση, ώστε να γνωρίσει το μαθητή προσωπικά και να χτίσει μια σχέση αμοιβαίου σεβασμού και εμπιστοσύνης. Να εφευρίσκει τρόπους να μαθαίνει ο μαθητής πιο αποτελεσματικά στηριζόμενος στα ιδιαίτερα εκπαιδευτικά του χαρακτηριστικά. Να αυξάνει τις Εκπαιδευτικές του Εμπειρίες παρακινώντας τον να συμμετέχει σε εξωσχολικά projects. Να τον καθοδηγεί στην έρευνα πάνω στον Ακαδημαϊκό Χάρτη. Να είναι δημιουργικός και διασκεδαστικός. Να εμπνέει και να ενθαρρύνει. Να λέει δυνατά: "Δεν το ξέρω αυτό, αλλά θα το ψάξω", δίνοντας το πιο ουσιαστικό μάθημα της σημερινής εποχής: πρέπει να μάθεις για τον εαυτό σου! Πρέπει να στηρίζεσαι στις γνώσεις σου και οι αποφάσεις σου να είναι προσωπικές!

 Νέο λύκειο. Ίδια πρόκληση. "Πώς να αποφασίσω; Τι κατεύθυνση θα επιλέξω; Ποια σχολή να διεκδικήσω; Ποια μαθήματα να δώσω Πανελλαδικά;" Η εκπαίδευση σήμερα είναι μια αλυσίδα αποφάσεων και η Συμβουλευτική Εκπαίδευσης αναγκαίο γρανάζι ενός σωστού Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού. Αναλωνόμαστε στην κρίση του εκάστοτε Εκπαιδευτικού Συστήματος και αποτυγχάνουμε να παρέχουμε στους μαθητές μας το πιο ουσιώδες: χρόνο και αφοσίωση στις στιγμές που σχεδιάζουν τις Ακαδημαϊκές τους Σπουδές!

 

* Η Βάσια Γιαννακοπούλου είναι Σύμβουλος Εκπαίδευσης, Επιστημονική Συνεργάτης της Career In Progress

 

 

Copyright © 2016 - All Rights Reserved - CareerInProgress.gr