Μηχανογραφικό Δελτίο 2013: Οι επιλογές για τον σχεδιασμό μιας ανταγωνιστικής καριέρας ξεκινούν εδώ!

*της Βάσιας Γιαννακοπούλου

intro edu

Έχει πλέον εισχωρήσει στις συνειδήσεις μας ο καθοριστικός ρόλος της εκπαίδευσης στην επαγγελματική σταδιοδρομία του ατόμου. Η εκπαίδευση είναι ο αγωγός, μέσα από τον οποίο το άτομο κάνοντας την πρώτη του επιλογή, θα διοχετευθεί αργότερα στην αγορά εργασίας. Κατά πόσο, όμως, οι υποψήφιοι των Πανελλαδικών Εξετάσεων αποτυπώνουν ευσυνείδητα και αποτελεσματικά την καθοριστική αυτή επιλογή στα Μηχανογραφικά τους Δελτία;

Μάλλον σπάνια, αφού στην πλειοψηφία τους εμμένουν σε μη έγκυρες παγιωμένες αντιλήψεις ως προς την εκπαίδευση αλλά και τη διασύνδεσή της με την αγορά εργασίας. Συνήθως, εντοπίζονται 3 βασικά λάθη στην νοοτροπία βάσει της οποίας προσπαθούν άτακτα να προετοιμαστούν για τη συμπλήρωση ενός Μηχανογραφικού Δελτίου: Αναζητούν γρήγορες απαντήσεις, εύκολες "νίκες" και παλεύουν με τη λανθασμένη αντίληψη ότι η επιλογή τους θα είναι μάταιη σ’ αυτή την αγορά εργασίας.

 

Εύκολες Νίκες

Δεν υπάρχουν. Ο υποψήφιος προκειμένου να επιλέξει σωστά χρειάζεται να καταβάλει προσπάθεια και να αφιερωθεί σε δραστηριότητες που μπορεί να φανούν "βαρετές" ή χρονοβόρες. Με άλλα λόγια, πρέπει να αυτενεργήσει συλλέγοντας πληροφορίες και αξιολογώντας τις εναλλακτικές επιλογές του: απορρίπτοντας όσα δεν συμβαδίζουν με τις προσωπικές του κλίσεις ή δεξιότητες και ιεραρχώντας τα υπόλοιπα. Οι περισσότεροι υποψήφιοι αναλώνονται στο εύκολο και λάθος παιχνίδι του "ποιο επάγγελμα έχει ζήτηση στην αγορά εργασίας;", χωρίς να αντιλαμβάνονται το προφανές: ότι πρακτικά θα "βγουν" στην αγορά εργασίας κατά μέσο όρο έπειτα από 7 χρόνια! Κανένας Σύμβουλος δεν μπορεί να προβλέψει τι θα συμβεί στην αγορά εργασίας, ακόμα και μέσα στην επόμενη διετία. Πρέπει να συνειδητοποιήσουν πως ο εαυτός τους προηγείται της αγοράς εργασίας, αφού μέσω του εαυτού μας και μόνο γινόμαστε ανταγωνιστικοί και να αφιερώσουν ουσιαστικό χρόνο στην προσωπική τους αξιολόγηση. Όταν πριν από 6 χρόνια, κάποιοι υποψήφιοι επέλεγαν τους Πολιτικούς Μηχανικούς μόνο επειδή εκείνη την περίοδο ο κλάδος των κατασκευών ήταν σε άνθιση, δεν μπορούσαν να φανταστούν τη σταδιοδρομία τους στη σημερινή μάλλον αποθαρρυντική αγορά εργασίας. Και εδώ γίνεται ο διαχωρισμός μεταξύ του αποφοίτου που συνειδητά επέλεξε το τμήμα, ενεργοποιήθηκε στην ακαδημαϊκή κοινότητα ως φοιτητής, αφού καταπιάστηκε με ένα αντικείμενο που συμβαδίζει με τις δεξιότητες του και αυτού που αψήφιστα έκανε την επιλογή για την "εύκολη νίκη". Ο πρώτος διεκδικεί την καταξίωση του, στον επικείμενο κλάδο και γίνεται ανταγωνιστικός.

 

Γρήγορες Απαντήσεις

Δεν υπάρχουν. Κανένας "ειδικός", κανένα "τεστ επαγγελματικού προσανατολισμού", δεν μπορεί να υπαγορεύσει επακριβώς το μέλλον κάποιου ατόμου. Παρόλο που η πληροφόρηση από Συμβούλους στις μέρες μας φαίνεται αναγκαία, η τελική επιλογή πρέπει να προέρχεται από τον υποψήφιο αποκλειστικά. Ο υποψήφιος είναι το καταλληλότερο άτομο να αξιολογήσει τις εναλλακτικές του επιλογές. Πρέπει σε κάθε μία από αυτές να αναρωτηθεί σε βάθος τα παρακάτω 3 βασικά: "ΞΕΡΩ, ΜΠΟΡΩ, ΘΕΛΩ;". Δεν αρκεί η γνώση που θα λάβει κάποιος από ένα προπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών, αλλά θα πρέπει να αναρωτηθεί αν μπορεί να εφαρμόσει όσα έμαθε στην πράξη και τέλος αν η φιλοσοφία ζωής του, αν τα "θέλω" του, ταιριάζουν με την εκάστοτε επαγγελματική διέξοδο. Φανταστείτε, για παράδειγμα, έναν υποψήφιο που επιλέγει μέσω του Μηχανογραφικού του Δελτίου ένα Τμήμα Ψυχολογίας. Αποφοιτώντας από το συγκεκριμένο Τμήμα θεωρητικά έχει συλλέξει τις βασικές αρχές και έννοιες της επιστήμης. Για να απασχοληθεί, όμως, ως ψυχολόγος θα πρέπει να μπορεί να εφαρμόσει όσα έμαθε στα επιστημονικά βιβλία στην πράξη κι αυτό προϋποθέτει ένα συγκεκριμένο πλήθος δεξιοτήτων που οφείλει να αναπτύξει, για να ανταπεξέρχεται καθημερινά στις απαιτήσεις της εργασίας του. Τέλος, θα πρέπει να "πιστεύει" στην αναγκαιότητα και τη σπουδαιότητα όσων προσφέρει, αφού αυτά είναι τα χαρακτηριστικά που θα τον διαφοροποιήσουν ως σωστό επαγγελματία.


Ματαιότητα

Ο σχεδιασμός της ακαδημαϊκής πορείας και σταδιοδρομίας μπορεί να αποτελεί πρόκληση αλλά δεν είναι μάταιος! Οι υποψήφιοι πρέπει να επιμένουν στην συλλογή έγκυρων και αξιόπιστων πληροφοριών, αφού έτσι διευρύνουν τους ορίζοντές τους, αυξάνουν την αυτοπεποίθησή τους και γίνονται πιο υπεύθυνοι για τις αποφάσεις τους. Μία απόφαση θεωρείται σωστή όταν συγκεντρώνει 3 βασικά χαρακτηριστικά: όταν είναι προσωπική, όταν έχουν εξεταστεί διεξοδικά όλες οι εναλλακτικές επιλογές και τέλος όταν ΥΛΟΠΟΙΕΙΤΑΙ. Το τελευταίο, συνήθως προϋποθέτει προσπάθεια, πείσμα και αυτοπεποίθηση. Έτσι, "πολεμάται" η ματαιότητα στη σημερινή αγορά εργασίας.

 

* Η Βάσια Γιαννακοπούλου είναι Σύμβουλος Εκπαίδευσης, Επιστημονική Συνεργάτης της Career In Progress

 

 

Copyright © 2016 - All Rights Reserved - CareerInProgress.gr