Πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος των γονέων στη διαδικασία συμπλήρωσης του Μηχανογραφικού Δελτίου;

*της Εβελίνας Κοκκίνη

Το άγχος και η ψυχολογική φόρτιση που συνοδεύει τις πανελλαδικές εξετάσεις κορυφώνεται -τόσο για τον μαθητή όσο και για τους γονείς- κατά τη διάρκεια συμπλήρωσης του Μηχανογραφικού Δελτίου προκαλώντας κάποιες φορές ακόμα και οικογενειακές εντάσεις ή συγκρούσεις.

Θα μπορούσαμε να πούμε πως είναι το σταυροδρόμι όπου τα όνειρα της εφηβικής ζωής εκπληρώνονται, καθώς η είσοδος σε κάποια σχολή είναι η απαρχή για την κατάκτηση της αυτονομίας για τον μαθητή, που θα γίνει πια φοιτητής, ενώ για τους γονείς, η επιτυχία στις εξετάσεις είναι μια αυτο-επιβεβαίωση ότι προσέφεραν ο,τι καλύτερο μπορούσαν στην εκπαίδευση του παιδιού και το στήριξαν να πετύχει τα όνειρά του.

Ωστόσο, η συμπλήρωση του Μηχανογραφικού Δελτίου αφορά στην επαγγελματική ζωή και εξέλιξη του ίδιου του παιδιού και συνεπώς κύριο λόγο έχουν οι δικές του επιθυμίες, ανάγκες και κλίσεις. Ίσως είναι η πρώτη σημαντική επαγγελματική απόφαση που καλείται να πάρει και για αυτό το λόγο θέλει περισσότερο στήριξη τόσο στον τρόπο πληροφόρησης για τις σχολές που το αφορούν όσο και στη διαδικασία λήψης απόφασης.

Πώς μπορείτε, όμως, οι γονείς να βοηθήσετε πραγματικά το παιδί σας να συμπληρώσει με σωστά κριτήρια το Μηχανογραφικό του Δελτίο; Με τους εξής τρόπους:

  • Ενθαρρύνετε, όσο γίνεται περισσότερο, το παιδί να αναζητήσει πηγές πληροφόρησης για κάθε σχολή που το ενδιαφέρει.
  • Βοηθήστε το να ανακαλύψει τα ταλέντα και τις δεξιότητές του.
  • Διευρύνετε τις γνώσεις που έχει σχετικά με τα επαγγέλματα που θέλει, τα επαγγελματικά τους δικαιώματα και γενικότερα την έννοια της «εργασίας».
  • Μάθετέ του τεχνικές και τρόπους να λαμβάνει μόνο του σημαντικές αποφάσεις.
  • Αναζητήστε μαζί με το παιδί πηγές επαγγελματικής πληροφόρησης και εξειδικευμένα προγράμματα συμβουλευτικής Μηχανογραφικού Δελτίου που υπάρχουν και παροτρύνετέ το να απευθύνει εκεί όλες τις ερωτήσεις.
  • Μοιραστείτε τη δική σας εργασιακή εμπειρία και βοηθήστε το παιδί να φανταστεί πώς θα είναι να σπουδάζει στις σχολές που επιλέγει.

Είναι σημαντικό να έχετε θετική συμβολή σε αποφάσεις που επηρεάζουν την επαγγελματική εξέλιξη ενός νέου ανθρώπου. Ωστόσο, θα πρέπει να είστε προσεκτικοί και να γνωρίζετε ότι η υπερ-εμπλοκή σας κατά τη διαδικασία της λήψης απόφασης μπορεί να υποβαθμίσει όποια θετική επιρροή έχετε στο παιδί σας. Ενδεχόμενος εκτεταμένος γονεϊκός έλεγχος σχετικά με μια τέτοια απόφαση μπορεί να φέρει αρνητικά αποτελέσματα.

Χρειάζεται να είστε πολύ προσεκτικοί ώστε ούτε να επιβάλετε στο παιδί σας δικούς σας στόχους και όνειρα ούτε να βλέπετε τα επιτεύγματα του ως δικές σας αντανακλάσεις. Έτσι, πρέπει από τη μία να δείχνετε πραγματικό ενδιαφέρον και υποστήριξη στα επαγγελματικά σχέδια που κάνει, αλλά ταυτόχρονα να το αφήνετε  να ανακαλύψει μόνο του ποιος είναι και πώς θέλει να είναι η ζωή του. Εάν ως γονείς έχετε ξεκαθαρίσει ότι δεν έχετε συγκεκριμένες, περιοριστικές προσδοκίες για την καριέρα των παιδιών σας, θα νιώσουν ελεύθερα να διερευνήσουν πολύ μεγαλύτερη γκάμα σχολών και επαγγελμάτων,  επιλέγοντας τελικά αυτό που θα βασίζεται στις δικές τους προτιμήσεις και ικανότητες.

Θα ήταν πραγματικό υποστηρικτικό να κρατάτε ανοιχτές διόδους επικοινωνίας και να ενθαρρύνετε να παίρνουν περισσότερη και ποιοτικότερη πληροφόρηση σχετικά με όλα τα δυνητικά πεδία απασχόλησης. Ουσιαστικό θα ήταν, λοιπόν, να παροτρύνετε τον Υποψήφιο Φοιτητή να παρακολουθήσει ένα συμβουλευτικό πρόγραμμα συμπλήρωσης Μηχανογραφικού Δελτίου. Από μια τέτοια διαδικασία θα πάρει ακόμα περισσότερες πληροφορίες τόσο για τις διαφορετικές επαγγελματικές προοπτικές που προσφέρει η κάθε σχολή, όσο και για στοιχεία του χαρακτήρα, της προσωπικότητας, των ικανοτήτων του και τον τρόπο με τον οποίο θα μπορούσε αυτά να τα αξιοποιήσει σε κάθε επάγγελμα.

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί πως ουσιαστικός ρόλος των γονέων είναι να ενεργούν υποστηρικτικά στο ταξίδι αναζήτησης των εφήβων, διευκολύνοντας την προσωπική και ανεξάρτητη επιλογή σχολής και επαγγέλματος. Αυτό θα είναι το πρώτο βήμα προς την ενηλικίωση. Εξάλλου, η επιλογή που θα πάρουν τώρα δεν είναι υποχρεωτικό να τους ακολουθεί σε όλη την επαγγελματική τους διαδρομή. Πάντα υπάρχουν και αλλαγές σχεδίου, αλλά και δεύτερες ευκαιρίες. Το σημαντικότερο είναι κάθε νέος μέσα από την ευθύνη της επιλογής του και μέσα από αυτή τη διαδικασία να ωριμάσει και να εξελιχτεί.

*Η Εβελίνα Κοκκίνη, είναι Ψυχοθεραπεύτρια - Ομαδική Αναλύτρια, Σύμβουλος Σταδιοδρομίας, M.Sc. και Επιστημονική Συνεργάτης της Career In Progress για τη διεξαγωγή των Ομάδων Γονέων. (www.careerinprogress.gr)

 

 

 

Copyright © 2016 - All Rights Reserved - CareerInProgress.gr